Vijf tips: Zomervakantie als je iemand moet missen

Zie je tegen de vakantieperiode op? Of zijn de plannen rigoureus omgegooid door de coronamaatregelen? Ik mis je geeft vijf handreikingen voor als je opziet tegen de zomer.

De periode dat we er massaal met familie of partner op uittrekken is weer aangebroken. Ondanks de beperkingen door het coronavirus, gaan veel Nederlanders toch op vakantie of zoeken ze naar een andere leuke invulling van deze vrije periode.

Hoe is dat voor jou? Misschien zie je er wel tegenop. Is de vertrouwde vakantie nu te confronterend geworden, of schiet je al in paniek van de weken die nog leeg voor je liggen.

Hoe bereid je je voor op een vakantieperiode, waar je misschien (nog) helemaal geen zin in hebt?

1. Praat (met elkaar) over de vakantie

Probeer iemand in vertrouwen te nemen met de gedachten en gevoelens die je hebt als je aan de vakantie denkt. Probeer alle gedachten die je bang of verdrietig maken uit te spreken. Daarmee ‘ventileer’ je ze, je geeft ze lucht. Ook als er geen pasklare oplossingen komen, kan het nog fijn zijn om je gehoord en begrepen te voelen in jouw situatie. Het is heftig, dat mag je erkennen voor jezelf.

Als je je partner bent verloren en je kinderen niet meer piepjong zijn, vertel ze dan dat je het voornemen hebt om met elkaar op vakantie te gaan of activiteiten te ondernemen tijdens de vakantieperiode. Wees daarbij realistisch en bereid je kinderen erop voor dat het echt anders zal zijn dan vroeger. Dingen die je eerder met hun vader of moeder deed, moet je nu alleen regelen, zijn veranderd of überhaupt niet meer mogelijk.

Bespreek met elkaar of jullie het liefst naar bekende plekken gaan of juist iets totaal anders. Een bekende vakantielocatie kan vertrouwd voelen en veilig. Mensen kennen jullie daar, waardoor je zeker aanspraak hebt en de kinderen wellicht met vriendjes en vriendinnetjes van eerdere keren kunnen spelen.

Tegelijkertijd kan het heel confronterend zijn. Papa of mama is er niet meer bij. En dat zal ook de andere gezinnen opvallen. Aan de andere kant biedt dat wel mogelijkheid om erover te praten met bekenden, wat ook een stukje veiligheid voor jou en je kinderen kan bieden. Bedenk of jullie het fijn vinden als de mensen daar weten wat er is gebeurd of dat jullie liever naar een plek gaan waar alles nieuw is.

2. Weer op vakantie gaan is geen ‘vlucht’ van de werkelijkheid

Ook tijdens de vakantie neem je je emoties mee. Op vakantie gaan is geen vlucht van de werkelijkheid, maar wel een moment om er even tussen uit te zijn en nieuwe herinneringen te maken.

Uiteraard zullen er tijdens de vakantie herinneringen naar boven komen. Ga je op vakantie na het verlies van een kind, kan het heel heftig zijn om om geconfronteerd te worden met typische ‘vakantiedingen’ die hij of zij altijd deed. Bijvoorbeeld als je een groepje kinderen ziet tafeltennissen. Of dingen die je zo graag samen had wíllen doen, maar nooit hebt gekund: je kind in het campingbedje, met de emmer en het schepje naar het strand.
Je kunt je niet voorbereiden op die emotionele momenten. Maar probeer ze te laten komen, zoals ze komen.

Voor kinderen kan de vakantie een welkome afleiding zijn in het verdriet om de verloren ouder. Het ene kind zal juist in de vakantie meer over papa of mama die er niet meer is willen praten, terwijl de ander of jijzelf er liever niet over wil praten. Zorg ervoor dat voor beide ruimte is en heb niet te veel verwachtingen over de mate van ‘gezelligheid’.

3. Wees erop voorbereid dat het stressvol zal zijn

Voor het eerst alleen of alleen met de kinderen op vakantie gaan of thuis de vakantie in moeten vullen, kan stressvol zijn. Bijvoorbeeld als je je partner bent verloren: wat je eerst samen regelde moet je nu alleen doen.

Ook tegen de reis zelf kun je erg opzien. Een lange autorit of vliegreis met de kinderen. Zijn er misschien andere gezinnen die je kent en die naar dezelfde locatie gaan? Dan kun je wellicht afspraken maken met hen maken over de reis.

Wanneer je ervoor hebt gekozen om een andere vakantie te doen dan je altijd gewend was, dan kun je misschien kiezen voor een bestemming dicht bij huis.

4. Plan vast wat activiteiten en uitjes

Of je nu tijdens de vakantieperiode thuis blijft of op vakantie gaat: probeer alvast wat activiteiten en uitjes vooruit te plannen. Zo heb je iets om aan vast te houden, iets wat structuur geeft aan de tijd dat je vakantie hebt.

Kinderen hebben op die manier ook iets leuks om naar uit te kijken. Het geeft wat duidelijkheid over wat jullie gaan doen en het voorkomt dat er te veel tijd ontstaat waarin er geen activiteit is en dus tijd om veel na te denken en terug te denken aan hoe het vroeger was. Het is goed om ruimte te houden voor nadenken, maar ook te zorgen voor activiteiten waarbij nieuwe herinnering gemaakt gaan worden.

5. Lees ervaringen van andere mensen

Het kan prettig zijn om ervaringen van andere mensen te lezen die na het overlijden van de partner alleen of alleen met kinderen op vakantie zijn gegaan. Zo krijg je een beeld van dingen die zij als fijn, confronterend, moeilijk en leuk hebben ervaren.

In de blog van Charlotte lees je hoe ze haar vakantieplannen door de coronacrisis om moest gooien en uiteindelijk toch voor het eerst zonder Koos met de vouwwagen op vakantie gaat.

Vorige zomer beschreef Dieke in haar blog hoe ze voor het eerst zonder haar man Dirk op vakantie ging. En Petra ging alleen naar Frankrijk, het land waar ze met haar dochter Laura heen zou gaan als ze haar rijbewijs had gehaald: ‘Samen naar Frankrijk gaan zal nooit meer gebeuren. Ik moet mijn vakantie anders gaan invullen.’

Ondanks de stress en verdriet die een vakantie zonder je dierbare je brengt, wensen we jou een mooie vakantie toe. Een vakantie waarin je hopelijk nieuwe, waardevolle herinneringen maakt.

Bekijk ook