Blog Ella | Help! Baby reclames..

Blogger Ella zet een afspeellijst van liedjes aan die haar doen denken aan haar overleden zoontje. Op het moment dat ze op ‘afspelen’ drukt, kom er ineens een reclame tussendoor. Er galt een geluid door de speakers die wel op een hele pijnlijke plek drukt..

De vreemdste dingen die je raken

Het zijn de vreemdste en kleinste dingen die je raken als je getraumatiseerd of rouwend bent. Zo kwam er op mijn tijdlijn van Facebook een reclame voorbij van één van mijn favoriete winkels over mandjes van zeegras: “heel decoratief én handig om je hobbyspullen in te bewaren”, zei het bericht. Mijn hart sloeg even over. Een mandje van zeegras: daar hebben wij ons zoontje in begraven…

Hier kan de winkel in kwestie natuurlijk niets aan doen. Het zijn de vreemdste en soms kleinste dingen die mij in gedachten al terug kunnen brengen bij het verlies van onze zoon. Meestal kan ik het goed aan, ben ik er tegen gewapend. De associatie kun je niet voorkomen, dus die is er. Maar dit gaat gelukkig niet altijd gepaard met veel emotie.

Babygeluidjes schallen door de speakers

Toch ging het laatst wel even ‘mis’. Ik zette een afspeellijstje aan op YouTube, met liedjes die te maken hebben met onze zoon. Bemoedigende liedjes die we draaiden in het ziekenhuis toen we nog tussen hoop en vrees leefden. Liedjes die het verdriet en gemis zo raak bezingen. En ook troostvolle liedjes die we via verschillende wegen en personen hebben gekregen na zijn overlijden.

Maar bij het aanklikken van het play-symbool schallen er – in plaats van het eerste nummer van het lijstje – allemaal babygeluidjes door de speakers: een advertentie van Pampers! De reclame toont allemaal schattige baby’s van verschillende leeftijden, kleuren, en stuk voor stuk allemaal even lief en schattig…

‘YouTube ‘weet’ precies wat mij op dit moment zal raken… Nou, dat is gelukt.’

Au! Daar ben ik niet tegen gewapend. Net op een moment dat ik het moeilijk heb, mijn zoon mis en daar aandacht aan wil geven door muziek op te zetten die daar bij past. Het doet de emmer van emotie weer even overlopen. Ik begrijp dat ik deze advertentie voorgeschoteld krijg: op basis van leeftijd, geslacht en mijn laatste zoekopdrachten “weet” YouTube precies wat mij op dit moment waarschijnlijk zal raken, welke reclame ‘werkt’. Nou, dat is gelukt, maar op een heel andere manier dan dat de marketingmachine zich voor mogelijk houdt…

Uitzitten

De pest aan de reclames op YouTube is dat je ook nog eens niet kunt wegzappen, zoals op TV. Je moet de advertentie helemaal uitzitten voordat jouw gekozen filmpje daadwerkelijk verschijnt. De seconden tikken tergend langzaam door. Ik kijk er met tranen in mijn ogen naar. Zou hij nu zo groot zijn als deze baby? Of als die andere misschien? Welk maatje luier zou hij nu dragen? En zou hij zoals die ene ook al een beetje dansend in de box staan, met zijn handjes stevig om de spijlen geklemd…?

De reclame is afgelopen en mijn liedje begint. De tranen stomen. Ik mis je zo…

Bekijk ook