Terug naar overzicht
Artikel

6 tips voor als je wel wat afleiding kunt gebruiken

Je hebt verdriet en je wilt je gedachten rustgeven. Even niet malen over wat is geweest en wat had kunnen zijn. Wat doe je dan in zo’n situatie? Ik Mis Je deed een oproepje voor wegdroomboeken, maar onze volgers kwamen met nog veel betere tips. We zetten een paar hulpvaardige aanbevelingen voor je op een rijtje:

Als muziek in de oren

‘Ach, had ik maar de concentratie om een boek te lezen,’ laat Carla via onze Facebookpagina weten. Haar gedachten gaan non stop door. Om toch te kunnen ontspannen luistert zij muziek. Ook andere lezers herkennen Carla’s verhaal. Als het lezen van een boek niet meer gaat, is daar gelukkig nog muziek. Klanken en gezang bieden troost en helpen emoties te versterken of juist te verzachten. Waar je dan naar moet luisteren? Dat is persoonlijk. Waar jij op dat moment behoefte aanhebt. Ik Mis Je deelt wekelijks een inspiratiesong. Een lied dat de juiste snaar weet te raken. Luister bijvoorbeeld deze week naar ‘We’ll Meet Again’ gezongen door Johnny Cash.

Tekenen voor afleiding

Als je de concentratie niet kunt vinden voor lezen, dan kan tekenen een uitkomst zijn. Probeer eens een tekenboek voor volwassenen met prachtige bloemen. Ook fijn in combinatie met muziek. Een passende plaat op en dan gedachteloos tekenen. Even niks. Alleen muziek (of juist stilte) en het gekrabbel van je potlood. Langzaam aan vult de tekening zich met kleur.

Maak het kleiner

Alie zegt altijd een fanatieke lezer geweest te zijn. Maar nu is ze over op kranten en tijdschriften. Een prettig alternatief als lezen minder goed gaat. Bovendien kun je in tijdschriften soms ook herkenning vinden in verhalen over verlies en troost. Tip: verzamel mooie plaatjes of verhalen waar jij een goed gevoel bij krijgt en plak ze in een schrift. Dat wordt jouw verzamelboekje om in te bladeren als je wat bemoediging kan gebruiken.

De cursus omgaan met teleurstellingen kan wederom niet doorgaan

Martijn kon wel de concentratie vinden voor het lezen van een boek. Hij laat weten vooral steun te vinden aan boeken die niet over rouw gingen en die hem zelfs lieten lachen. Bijvoorbeeld het boek ‘De cursus omgaan met teleurstellingen kan wederom niet doorgaan’ van Herman Finkers. ‘Dan voelde ik meer weer even levend,’ licht hij toe.

Ga erop uit

Ga er op uit, als is het maar een uur, met een bekende, buur of vriendin. Vanuit de wetenschap is bekend dat ‘onderling contact’ ook een  belangrijke kern is van ‘troost en verwerken’. Je kunt bijvoorbeeld één van deze 7 wandelroutes om tot rust te komen uitproberen.

Maak een bucketlist

Misschien dat je nu niet de rust ervaart voor het lezen van een boek of het maken van een tekening. Maar wellicht over een tijdje wel. Maak alvast een lijstje met dingen die je ooit weer zou willen doen. De boeken die je graag wil lezen. Een wandeling die je wil maken. Wellicht een bezoekje aan dat ene land. Een taart bakken. Of simpelweg naar de kapper gaan om jezelf te verwennen. Misschien voer je ze wel nooit uit. Geeft niks. Het gaat om het maken van dat lijstje met die kleine lichtpuntjes om voorzichtig naar uit te kijken. Succes!

Wat doe jij het liefst als je afleiding zoekt? Laat het weten via onze Facebookpagina.

gepost in
reacties ...

Wil je een gedenkplek maken en die online kunnen delen met familie en vrienden?

Maak monument

Ik wil een kaars aansteken voor iemand

Ontsteek een kaars