Boekbespreking – ‘Ik ben mijn dochter kwijt’

29 oktober 2016 · Leestijd 2 min

Acht jaar geleden verloor Gerard van Jaarsveld plotseling zijn dochter. Onlangs kwam zijn boek uit waarin hij schrijft over hoe hij omgaat met dit gemis.

‘Ik heb haar niet kunnen beschermen’

Ysabelle is negentien als zij overlijdt tijdens een auto-ongeluk. Ze zat in de auto bij een vriend die macht over het stuur verloor. De auto kwam tot stilstand tegen een boom. Gerard blijft achter met een enorm verdriet en een schuldgevoel. ‘Ik heb haar niet kunnen beschermen’. Maar ook de moeder, zus, oma en vrienden van Ysabelle moeten verder leven zonder Ysabelle. Iedereen zoekt daar zijn eigen weg in en rouwt op de manier die bij hem of haar past.

‘Ik was en wilde er altijd voor je zijn. Waarom niet op het moment dat je mij het hardste nodig had?’

Vader Gerard doet dat door zijn eerder gemaakte plan, om een voetreis naar Rome te maken, uit te voeren. Hij gaat op zoek naar Ysabelle. In zijn boek lees je dagboekfragmenten van zijn reis, waardoor je een mooi en eerlijk inkijkje krijgt hoe dit hem helpt in zijn eigen rouwproces. Bijvoorbeeld wanneer hij schrijft: ‘Ik was en wilde er altijd voor je zijn. Waarom niet op het moment dat je mij het hardste nodig had?’ Het is een gevoel van schuld waar Gerard mee om moet leren gaan. In zijn boek lees je hoe hij dat doet. Hij deelt graag zijn ervaringen om zo ook weer anderen te kunnen helpen.

Herkenbaar

Naast zijn eigen verhaal en interviewt Gerard deskundigen over rouw, waardoor het tegelijk een soort hulpboek wordt. Ook komen Ysabelle’s zus, moeder, oma en vrienden aan het woord. Als lezer krijg je daardoor een breder beeld van hoe verschillende mensen omgaan met het gemis van één persoon. En het wordt daardoor herkenbaar, zoals ook Harry Crielaars van Slachtofferhulp Nederland zegt: ‘Heel veel zaken die deze ouders hebben meegemaakt zullen andere ouders herkennen. En ze zullen er kracht aan ontlenen, daar ben ik zeker van.’

Het boek ‘Ik ben mijn dochter kwijt – op zoek naar Ysabelle’ is te bestelllen via www.ikbenmijndochterkwijt.eu.

Ontvang bemoedigende artikelen en verhalen in je mailbox

We sturen je elke week een selectie van indrukwekkende verhalen en inspirerende artikelen.