Ga naar submenu Ga naar zoekveld

Waarom je niet meteen het telefoonabonnement van je overleden geliefde moet opzeggen

10 juli 2019 · Leestijd 3 min

Bewust, of misschien onbewust, zijn gegevens op een mobiele telefoon van onschatbare waarde. Foto’s, video’s en appjes vertellen het verhaal van iemands leven. Wil je dat bewaren? Dan is het slim even te wachten met het opzeggen van een telefoonabonnement.

Dierbare herinneringen

‘Als iemand overlijdt, wordt vaak snel het telefoonabonnement van de overledene opgezegd’, vertelt Sander van der Meer, oprichter van Digitale Nazorg. ‘Het nummer is niet meer in gebruik en het is jammer de maandelijkse kosten te blijven maken.’ Wat niet iedereen weet, is dat je daardoor soms niet meer kunt inloggen bij bijvoorbeeld overheidsinstanties of banken. En dat je daarnaast dierbare herinneringen zoals de voicemail, foto’s, video en appjes kan kwijtraken.

Voicemail

Het kan heel fijn zijn nog eens de stem te horen van degene die er nu niet meer is, maar destijds wel zijn of haar voicemail heeft ingesproken. Sander: ‘Een ingesproken stembericht is soms nog terug te vinden op een telefoon, maar bij veel toestellen is de voicemail opgeslagen op de server van de telecomprovider. Als je het telefoonabonnement beëindigt, is daarmee de voicemail ook niet meer veilig.’

‘Als door opzegging het telefoonnummer niet meer bestaat, én door de provider wordt uitgegeven aan een nieuwe gebruiker, zullen de conversaties op den duur niet meer zichtbaar zijn’

WhatsApp

Hetzelfde geldt voor WhatsApp. Mooie momenten, maar ook al het lief en leed komt voorbij in deze app. ‘De berichten, vaak voorzien van foto’s, spraakberichten en video’s zijn gekoppeld aan een telefoonnummer. Als door opzegging het betreffende telefoonnummer niet meer bestaat, én door de provider wordt uitgegeven aan een nieuwe gebruiker, zullen de conversaties op den duur niet meer zichtbaar zijn’, aldus Sander.

Dagboek en brieven

Lucienne van der Geld, expert digitaal erfrecht, waarschuwt in een artikel op Eenvandaag dat het zien van foto’s of conversaties van een overleden geliefde ook vragen kan oproepen, zeker bij iemand die onverwacht is overleden. Lucienne: ‘Je kunt nooit meer vragen naar de context of betekenis van een foto. Dat is lastig. Vroeger had je dagboeken en brieven van een overledene, maar nu is er veel meer beschikbaar op een telefoon of laptop.’

Beveiliging

Naast dat we veel foto’s en andere berichten delen, regelen we tegenwoordig veel met onze telefoon waarvoor we moeten inloggen bij banken, overheden en instanties. Steeds vaker wordt daarbij gebruik gemaakt van geavanceerde technieken waarbij je op een specifieke telefoon een code krijgt als onderdeel van een inlogbeveiliging. Als een telefoonabonnement gestopt is, komt zo’n code natuurlijk niet meer aan. Dat kan betekenen dat je als partner of familielied bepaalde zaken niet meer (makkelijk) kunt regelen.

Wiebren Santema, erfrecht advocaat bij Machiels Advocaten, vertelt in artikel van op de website van de Rijdende Rechter dat het krijgen van toegang tot inloggegevens van een dierbare overledene een steeds grotere rol is gaan spelen. ‘Dat komt doordat er bijvoorbeeld steeds meer via internet wordt gebankierd en men geen papieren bankafschriften meer ontvangt.’

Code op telefoon

Het kan ook zo zijn dat je niet het abonnement hebt opgezegd, maar dat je toch niet bij allerlei dierbare herinneringen kunt komen omdat de telefoon is voorzien van een persoonlijke code of vingerafdruk. Dan zijn er bedrijven die jou als rechtmatige nabestaande in sommige gevallen kunnen helpen.

Misschien ook wat voor jou

Ontvang bemoedigende artikelen en verhalen in je mailbox

We sturen je elke week een selectie van indrukwekkende verhalen en inspirerende artikelen.

E-mailadres

Lees onze privacyverklaring.

--:--