Katja Schuurman maakt glossy over de dood
Vanaf vandaag is DOOD, een eenmalige glossy over de dood, te koop in boekhandels en supermarkten.
“Ik heb geleerd. Ik heb gelachen. Maar ik heb ook het snot uit mijn ogen gehuild bij het horen van sommige verhalen”, aldus hoofdredacteur Katja Schuurman. Zij reisde voor het magazine naar Italië om in een dorp waar extreem veel honderdjarigen wonen op zoek te gaan naar het geheim van een lang leven. Ook interviewde zij de Amerikaan Eben Alexander die naar eigen zeggen in de hemel is geweest. En ze maakt kennis met een ‘cryonist’, iemand die zich wil laten invriezen om de dood te slim af te zijn.
In de glossy zijn columns opgenomen van Youp van ’t Hek, Wim Daniëls en Wim Helsen. Ruud de Wild leverde een persoonlijk verhaal over muziek met een zwart randje en Joris Luyendijk onderzocht hoe het bankwezen geld verdient met rampen en oorlogen. Johnny de Mol, Thijs Römer en Leo Fijen vertellen op wat voor manier zij nu nog contact hebben met hun overleden geliefden.
In de media
Het is niet toevallig dat deze glossy op 2 november, oftewel Allerzielen, uitkomt. Een dag om overleden mensen te herdenken. Vooral in katholieke landen wordt dat gedaan door kaarsjes te branden, te bidden voor overledenen en een bezoek te brengen aan het graf. Maar sinds een aantal jaar winnen deze rituelen ook in Nederland meer en meer terrein.
Zo zendt de KRO/NCRV op 2 november het programma Voor wie steek jij een kaarsje op? uit. In deze live-uitzending worden kaarsjes aangestoken om zo de doden van het afgelopen jaar te herdenken. Tegelijk wordt hun leven gevierd in mooie verhalen en optredens.
Ik mis je
Ook Ik mis je besteedt vandaag extra aandacht het herdenken van overleden geliefden. Zo plaatsen we artikelen op ons platform die ook in de glossy DOOD verschijnen. En natuurlijk kun je online een kaarsje branden of een monument maken voor iemand die je mist.
Wil je het complete magazine lezen? Koop de glossy dan in de boekhandel, supermarkt of kiosk.